وزیر خارجه ایران: برای بدترین سناریوها آماده شده ایم
نوشته شده توسط : devojke
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران

مقام های ایرانی می گویند که برنامه غنی سازی اورانیوم در کشورشان را حتی با گسترده تر شدن تحریم های جهانی متوقف نخواهند کرد.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که کشورش در برابر تحریم های فزاینده جهانی بر سر برنامه های اتمی ایران، "بدترین سناریوها" را بررسی کرده و برای "هرگونه رویارویی احتمالی" آماده می شود.

وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان همچنین از موضع چین و روسیه در وتوی قطعنامه علیه سوریه استقبال کرده است.

آقای صالحی گفته است که روسیه و چین دو عضو دایم شورای امنیت از "طراحی غربی ها برای آینده منطقه" آگاه هستند و در این مساله "هوشیارانه" عمل می‌کنند.

روسیه و چین از حامیان ایران در جریان مناقشه اتمی این کشور هستند و در برابر کشورهای غربی به طور نسبی از ایران حمایت می کنند.

روسیه و چین روز گذشته (شنبه ۴ فوریه) قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کردند.

پیش نویس این قطعنامه، خشونت ها در سوریه را محکوم می کرد.

کشورهای غربی اقدام روسیه و چین در وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت خشونت علیه تظاهرکنندگان ضددولتی را محکوم کرده اند و آمریکا آن را "فروختن مردم سوریه از سوی روسیه و چین و محافظت از یک جبار بزدل" یعنی حکومت بشار اسد توصیف کرده است.

ایران و سوریه دو شریک تحت فشار

آقای صالحی گفته است در زمانی که همچنان فعالیت ناظران در سوریه ادامه دارد، اقدام اتحادیه عرب در انتقال پرونده سوریه به شورای امنیت، جای شگفتی دارد.

او نسبت به دخالت نظامی در سوریه هشدار داده و گفته است که این موضوع "انفجار در کل منطقه" را به دنبال خواهد داشت.

فشار جهانی به سوریه که مهمترین شریک سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه محسوب می شود، همزمان با تشدید تحریم های جهانی علیه ایران شدت گرفته است. به این ترتیب ایران و سوریه به طور همزمان تحت فشارهای بین المللی قرار گرفته اند.

اتحادیه اروپا به تازگی خرید نفت ایران را تحریم کرده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده اند ضمن تعلیق قراردادهای تازه نفتی، از اوایل تابستان سال آینده خورشیدی به واردات نفت از ایران پایان خواهد داد.

همزمان گزارش شده است که مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در پی تصویب طرحی است تا ارتباط بانک های ایران با دنیای خارج را قطع کند.

بر اساس این طرح، شرکت بلژیکی سویفت، که ارتباطات بین بانکی در سراسر جهان را برقرار و کنترل می کند، ممکن است با فشار آمریکا از ارائه خدمات به بانک های ایرانی منع شود.

آمریکا پیشتر بانک مرکزی ایران را تحریم کرده بود.

موضع سرسختانه ایران و افزایش تحریم ها

مقام های ایرانی می گویند که برنامه غنی سازی اورانیوم در کشورشان را حتی با گسترده تر شدن تحریم های جهانی متوقف نخواهند کرد.

"علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می گوید که کشورش بدترین گزینه ها را هم بررسی کرده و برای مقابله با آن خود را آماده می کند."

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دو روز پیش ضمن تاکید بر مواضع ایران، وضعیت این کشور را عادی توصیف کرده بود.

اینک علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران می گوید که کشورش بدترین گزینه ها را هم بررسی کرده و برای مقابله با آن خود را آماده می کند.

پیش از این و در جریان سقوط حکومت صدام حسین در عراق، بحث تحریم های سازمان ملل متحد و احتمال حمله به ایران بالا گرفته بود، که آن زمان هم مقام‌های ایرانی از آمادگی کشورشان برای مقابله با این فشارها خبر می دادند.

توقف مذاکرات از یک سال گذشته

از جمله شورای عالی امنیت ملی ایران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (سازمان برنامه و بودجه سابق) از تدوین برنامه های مالی جایگزین بودجه جاری کشور، برای مقابله با تاثیر تحریم ها خبر داده بودند.

اما با پذیرش تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی دولت ایران، از ارجاع پرونده این کشور به شورای امنیت موقتا جلوگیری و خطر حمله نظامی به ایران در آن مقطع دور شد.

با پایان دادن به تعلیق فعالیت های غنی سازی در ایران، دولت محمود احمدی نژاد با سرعت بیشتری این برنامه را دنبال کرده و درجه خلوص اورانیوم غنی شده را که در زمان دولت پیشین این کشور ۴ درصد عنوان شده بود به ۲۰ درصد افزایش داده شده است.

اورانیوم غنی شده در مصارف صلح آمیز همچون پزشکی، کشاورزی و تولید انرژی و همچنین در صنایع نظامی کاربرد دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و به دنبال آن شورای امنیت سازمان ملل متحد می گویند که نمی توانند غیرنظامی بودن برنامه ایران از غنی سازی اورانیوم را تایید کنند اما ایران می گوید که از غنی سازی اورانیوم اهداف صلح آمیز دارد و مطابق حکم دینی آیت الله خمینی، ساخت بمب اتمی را هم حرام می داند.

آخرین دور گفت و گوهای اتمی ایران و جامعه جهانی بیش یک سال پیش در اوایل زمستان سال ۱۳۸۹ خورشیدی در استانبول ترکیه بدون دستاورد مشخصی پایان یافت.

ایران می گوید آماده از سرگیری مذاکرات است و اتحادیه اروپا هم ضمن ابراز آمادگی آن را مشروط بر "معنا دار بودن" مذاکرات و اجرای قطعنامه های شورای امنیت از سوی ایران کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف غنی سازی اورانیوم در ایران است و این کشور هم اعلام کرده که این درخواست را نمی پذیرد.





:: برچسب‌ها: نیویورک شهرستان , جغرافیایی برچسب , پاریس ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: